Regeneracja pomp wtryskowych to proces polegający na ich naprawie, w tym również na wymianie starych i niedziałających podzespołów na nowe. Koszt regeneracji pompy wtryskowej zależy od takich czynników jak marka i model samochodu, rodzaj uszkodzenia, dostępność poszczególnych komponentów. Poniżej wgryzamy się w ten temat oraz udzielamy porad dedykowanych dla wszystkich kierowców stojących przed koniecznością regeneracji pomp w swoim pojeździe.

Od czego zależy koszt regeneracji pompy wtryskowej? 

Cena regeneracji pompy wtryskowej wynosi około 1000-2000 zł, choć może być wyższa lub niższa w zależności od wielu czynników. Największy wpływ na ostateczną kwotę ma marka i model Twojego samochodu. Im bardziej jest on powszechny na polskich drogach, tym łatwiej dostępne będą potrzebne do regeneracji komponenty. Niektóre modele wymagają stosowania trudno dostępnych części, co może zawyżyć koszt regeneracji.

Cena zależy też od rodzaju usterki. Jeśli pompa jest uszkodzona powierzchownie lub nieznacznie, cena regeneracji będzie bliższa dolnej granicy. Poważniejsze uszkodzenia – na przykład zużyte lub zatarte części – będą windować ostateczny koszt usługi w górę. 

Miejsce, w którym naprawa będzie wykonywana, również ma znaczenie. Koszt ingerencji będzie się różnił w zależności czy wybierasz warsztat samochodowy czy też prywatnego mechanika samochodowego. Warsztaty samochodowe często oferują więcej zabezpieczeń i lepszą gwarancję, ale za to ich usługi kosztują więcej.

Warto podkreślić, że regeneracji pompy wtryskowej nie należy odkładać na przyszłość. Ma olbrzymi wpływ na sprawność i efektywność układu paliwowego, a także na bezpieczeństwo i komfort w czasie jazdy. Tym bardziej nie należy na siłę oszczędzać na regeneracji, lecz zainwestować w profesjonalną pomoc specjalisty. 

Elementy pompy wtryskowej najczęściej ulegające usterkom

W pompach wtryskowych najczęściej uszkadzają się dysze wtryskowe, zawory regulacji ciśnienia, tłoczki, igły, prowadnice oraz uszczelki. By zapewnić prawidłową pracę całego układu należy regularnie poddawać pompę wtryskową kontroli i serwisowaniu.

Dysze wtryskowe to elementy odpowiadające za precyzyjne dawkowanie i wtrysk paliwa do komory spalania. Z biegiem czasu mogą ulec zużyciu, co obniża jakość wtrysku i powoduje problemy z działaniem silnika – na przykład jego zbyt głośną pracę lub nierównomierne, stukowe spalanie paliwa. 

Zawory regulacji kontrolują ciśnienie w układzie paliwowym i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie pompy wtryskowej. Uszkodzenie lub zużycie tych elementów może prowadzić do niestabilnej pracy silnika i zwiększyć  poziom zużycia paliwa. 

Tłoczki to elementy odpowiadające za wytwarzanie ciśnienia w pompie wtryskowej. Z biegiem czasu mogą się zużywać, co również wpływa na pracę silnika i zwiększa ilość spalanego paliwa. Podobne skutki wywołują zużyte igły i prowadnice, które dodatkowo destabilizują pracę tłoczków. 

Uszczelki to elementy zapobiegające wyciekaniu paliwa i utrzymujące szczelność całego układu. Ich zużycie może prowadzić do wycieków paliwa, co stanowi poważne zagrożenie dla całego napędowego i pojazdu.