Pompa wtryskowa to element układu napędowego w jednostkach wysokoprężnych. Pompa stwarza odpowiednie warunki pracy dla wtryskiwaczy, a co za tym idzie, dla prawidłowego działania silnika. Jak działa pompa wtryskowa? Jakie są rodzaje pomp wtryskowych?

Pompa wtryskowa nazywana aparatem wtryskowym to urządzenie, którego zadaniem jest tłoczenie paliwa do wtryskiwaczy pod wysokim ciśnieniem. Standardowo pompa jest umieszczana bardzo blisko cylindrów, a za jej napęd służy pasek rozrządu. Ciśnienie generowane jest pod wpływem ruchu obrotowego. Na przestrzeni lat powstało kilka odmian pomp wtryskowych, które w są do dziś użytkowane w starych silnikach diesla.

Rodzaje pomp wtryskowych

Do tej pory w jednostkach wysokoprężnych montowanych w samochodach wykorzystywano dwa typy pompy wtryskowej – pompę rzędową i pompę rotacyjną. Co do zasady, oba urządzenia pełnią tę samą funkcję (podają paliwo do wtryskiwaczy). Jednak pod względem konstrukcji pompy rzędowe i rotacyjne diametralnie się od siebie różnią.

Pompa rzędowa

Pompy rzędowe pojawiły się w 1910 roku. Urządzenie składają się z oddzielnych sekcji tłoczących, z których każda steruje dawką paliwa podawanego do konkretnego cylindra. Odpowiednie ciśnienie, pod jakim podawane jest paliwo zapewnia ruch posuwisto-zwrotny zespołu tłokowego, podczas gdy listwa zębata odpowiada za rotację tłoka i dostosowanie dawki paliwa.

Konstrukcja pomp rzędowych zmieniała się na przestrzeni lat. W konsekwencji zmian technologicznych dzisiaj możemy mówić o trzech typach pomp rzędowych:

  • stałym początku i zmiennym końcu wtrysku;
  • zmiennym początku i stałym końcu wtrysku;
  • zmiennym początku i zmiennym końcu wtrysku.

Z czasem ten aparat wtryskowy został wycofany. Powodem była trudność dokładnej regulacji dawki paliwa podawanej do cylindra, wysokie zużycie oleju napędowego w silniku, a także wysokie koszty produkcji samego aparatu, co przekładało się na koszt zakupu pojazdu.

Pompa rotacyjna

Pompa rotacyjna nazywana również rozdzielaczową na dobre zagościła w jednostkach wysokoprężnych po tym, jak na rynek weszły silniki VAG o oznaczeniu TDI. Pompy rotacyjne były stosowane już wcześniej, ale to właśnie silnikom TDI zawdzięczają największą popularność.

Działanie pompy rotacyjnej (rozdzielaczowej) opiera się na zespole tłoczkowo-rozdzielaczowym, który znajduje się we wnętrzu aparatu wtryskowego. Tłokorozdzielacz porusza się po specjalnej tarczy z wypustkami. Na skutek jego ruchu (obrotu i skoku) dawka paliwa zostaje podana do konkretnego przewodu paliwowego.

W silnikach wysokoprężnych nowej generacji tradycyjna pompa wtryskowa jest zastępowana przez pompowtryskiwacze. Pompowtryskiwacze składają się z wtryskiwacza i aparatu tłoczącego. Oba elementy są ze sobą zespolone, a wysokie ciśnienie paliwa jest generowane przez krzywki wałka rozrządu.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą naprawy i regeneracji pomp wtryskowych.