Wtryskiwacz stanowi integralną część systemu wtrysku paliwa. Jego zadaniem jest podawanie dawki paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do komory spalania. Ignorowanie awarii wtryskiwacza może doprowadzić do poważnego uszkodzenia podzespołów silnika i układu wydechowego. Dlatego o wtryskiwacze warto dbać. Jak to robić?
Profilaktyka a żywotność wtryskiwaczy
Na wstępie na uwagę zasługuje fakt, iż w znakomitej większości wtryskiwacze można poddać regeneracji, w efekcie czego ich naprawa jest tańsza i bardziej opłacalna dla użytkowników starszych pojazdów. Jeśli jednak nie chcemy zbyt często wymieniać wtryskiwaczy warto wiedzieć, jak prawidłowo eksploatować silnik diesla, aby zwiększyć ich żywotność.
To, co jako kierowca pojazdu wyposażonego w jednostkę wysokoprężną możemy zrobić w celu ochrony wtryskiwaczy przed przedwczesnym zużywaniem się to:
- niegwałtowny styl jazdy,
- stosowanie dobrej jakości paliwa,
- stosowanie dobrej jakości oleju silnikowego,
- wymiana filtrów zgodnie z zaleceniami producenta.
Stosowanie się do powyższych wskazówek może wydłużyć żywotność wtryskiwaczy do nawet 150 tys. kilometrów.
Dobrej jakości paliwo: Czyli jakie?
Paliwo zawsze warto tankować na autoryzowanych stacjach. Niskiej jakości paliwo może zawierać zanieczyszczenia, posiadać niekorzystny skład biochemiczny, a także niższe właściwości smarne. To może prowadzić do zapychania końcówek oraz zatarcia i uszkodzenia wtrysków paliwa.
Nie tylko jakość, ale również ilość paliwa w zbiorniku ma znaczenie. Jednostki wysokoprężne nie lubią tzw. „jazdy na oparach”. Pusty bak to gwarancja zapowietrzenia układu wtryskowego oraz kosztownych konsekwencji rozruchu „na sucho”, który jest niebezpieczny nie tylko dla wtryskiwaczy, ale również dla pompy paliwowej. Dobra praktyka eksploatacji diesla zakłada tankowanie zbiornika do pełna i bieżące uzupełnianie paliwa, najlepiej jeszcze zanim na desce rozdzielczej zapali się czerwona/pomarańczowa kontrolka rezerwy.
Chemiczne środki ochrony układu wtryskowego
Dodatkowym wsparciem dla wtryskiwaczy są chemiczne środki ochrony układu wtryskowego. Rozrzedzają one cząstki stałe, usuwają zanieczyszczenia i nagary. Preparaty tego typu powinny być stosowane profilaktycznie. Nie są one w stanie w stu procentach ochronić układ wtryskowy przed zużyciem, ale w połączeniu ze stosowaniem dobrej jakości paliwa, regularną wymianą filtrów i oleju mogą znacząco przedłużyć żywotność układu, tym samym obniżając koszty eksploatacji pojazdu.