Awaria silnika może być spowodowana przez naprawdę wiele czynników. Czasem jednak za jego nieodpowiednią pracę może odpowiadać układ paliwowy. Jak przeprowadza się jego diagnostykę?

Kiedy konieczne jest wykonanie diagnostyki układu paliwowego?

W momencie, gdy silnik twojego samochodu zaczyna działać nie tak, jak należy, albo jednostka w ogóle przestała się uruchamiać, może być to oznaką kilku problemów. Jeżeli nie jest to powiązane na przykład z wyczerpanym akumulatorem bądź brakiem paliwa w baku, w naszej głowie mogą zacząć pojawiać się najczarniejsze scenariusze. Trudno jednak namierzyć źródło usterki samodzielnie, gdyż może znajdować się ono w kilku innych miejscach.

Częstym powodem takiego zachowania jednostki napędowej jest uszkodzenie układu paliwowego. Jeżeli nie da się takiej sytuacji wykluczyć, konieczna może być odpowiednio przeprowadzona diagnostyka układu paliwowego. Z jej pomocą będziemy mogli potwierdzić bądź wykluczyć, iż problem leży właśnie w tej części samochodu, a także znaleźć dokładnego winowajcę problemu, dzięki czemu będzie można odpowiednio zaplanować wszelkie naprawy i łatwo obliczyć ewentualne wydatki.

Co sprawdza się przy diagnostyce układu paliwowego?

Układ paliwowy jest dość skomplikowany, dlatego też jego diagnostyka musi obejmować wiele różnych podzespołów. Jest to konieczne, by móc dokładnie znaleźć źródło problemu i podjąć decyzję, jak je wyeliminować. Jakie elementy wchodzą jednak w skład układu paliwowego i za co one właściwie odpowiadają?

Sprawdzając układ paliwowy nie można wykluczyć uszkodzenia zbiornika paliwa. Nie chodzi nawet o przebicie czy inną usterkę, która doprowadzałaby do wycieków paliwa. Wystarczy sytuacja, w której na przykład do wnętrza baku nie dostaje się powietrze, co może prowadzić do podciśnienia, albo wręcz przeciwnie – jeśli zbiornik nie może wypuścić z siebie powietrza, może dość do nadciśnienia.

Sprawdzany jest również systemy ECM oraz PCM, które odpowiedzialne są za dostarczanie wystarczającej ilości paliwa do jednostki napędowej w zależności od jej obciążenia, temperatury czy kąta przepustnicy. Niepoprawne działanie tego systemu może doprowadzać do sytuacji, w której do silnika dostaje się za mało bądź za dużo paliwa – żadne z tych wydarzeń nie jest dla niego zdrowe.

Diagnostyka pompy paliwowej – na co należy zwrócić uwagę?

W przypadku pompy paliwowej sprawa jest o tyle skomplikowana, iż bardzo często jest ona obarczana całkowitą winą pomimo faktu, iż może być w pełni sprawna, a problem ostatecznie leży w zupełnie innym miejscu. Jest to o tyle bolesne, iż nowa pompa oraz jej wymiana to proces naprawdę kosztowny. To właśnie dlatego diagnostyka pompy paliwowej musi zostać przeprowadzona w sposób dokładny i rzetelny.

Najlepiej sprawdza się działanie pompy na zimnym silniku, a diagnostyka sprowadza się do sprawdzenia ciśnienia, z jakim pracuje ten element. Zbyt niskie ciśnienie będzie oczywiście sprawiać, iż do jednostki będzie dostawać się mniej paliwa, co może zaburzyć jego pracę i narazić go na uszkodzenia. Pompa działająca pod za wysokim ciśnieniem może prowadzić do znacznego zwiększenia spalania oraz do „dławienia się” jednostki napędowej.